13 Eylül 2013 Cuma

BİLMECE BİLDİRMECE...


Geçenlerde okuduğum bir kitap beni çocukluğuma götürdü.Kitapta Halk Edebiyatı ile ilgili bölümde bilmecelerimiz Halk Edebiyatı'mızın bir türü olarak gösteriliyor;ve deniyor ki Bilmece:Bir şeyin adını anmadan vasıflarını üstü kapalı söyleyerek o şeyin ne olduğunu bulmayı dinleyene veya okuyana bırakmaktan ibaret olan eğlence,sözlü halk edebiyatı türüdür.*Anneannem bilmece sormayı pek severdi,yeni yeni bilmeceler öğrenir,sonra onları sorar;biz bilemeyince de keyiflenirdi.
Bu günler de artık farklı türde,daha çok yazmaya dayalı çok bilmece var ve artık bilmeceler kafa sporu sayılıyor.Ama ben yine de o kafiyeli,eğlenceli,zekaya dayalı sözlü bilmeceleri çok severim.
Yazacağım bilmecelerin cevapları sayfa sonunda,kendinizi deneyin bakalım kaçını bulabileceksiniz?...

1*Seğirttim tepeye,yular taktım sıpaya.

2*Biz bizidik,otuz iki kızıdık,kıran geldi kırıldık,hekim geldi dirildik.

3*Dedemin bir sarığı var,başıma dolarım dolarım bitmez.

4*Bir yorganım var,dünyayı örter,suyu örtmez.

5*Dağdan gelir taştan gelir,beş bıyıklı enişten gelir.

6*Altı taş,üstü taş ,içinde bin bir baş.

7*İstanbul'da bir tane,İzmir'de iki tane,Sivrihisar'da pek çok,Almanya'da hiç yok.

8*Tren gelir''is''diye,makinist vurur ''tan''diye,kömürcü anahtarı kaybetmiş,kondüktör bağırır''bul''diye.

9*Pat dedim,çat dedim,git kapının ardında yat dedim.

10*Bir ufacık mil taşı
      İçinde beyler aşı
      Pişirirsen aş olur
      Pişirmezsen kuş olur.


























1-Dikiş iğnesi
2-Diş
3-Yol
4-Kar
5-Muşmula
6-Hamam
7-''İ''harfi
8-İstanbul
9-Süpürge
10-Yumurta                


















kaynak:Türk Edebiyatı Tarihi-S.Kemal Karaalioğlu

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder